Шановні батьки та учні ЗЗСО "Солонянська гімназія"
Сьогодні ми живемо, працюємо та навчаємося в умовах незвичних для нас - воєнний стан, карантин, дистанційне навчання. Якщо у ВАС є запитання до Мене, як до спеціаліста, рада допомогти!
Декілька порад для подолання стресу, страху та паніки.
Шановні педагоги!
З 14 березня частина українських регіонів відновила навчальний процес. Навчання відбувається дистанційно. Діти, які тимчасово переїхали з інших регіонів, можуть долучитися за згодою одного з батьків. Як навчати дітей під час війни? Зібрали для вас чекліст вчителя дистанційної освіти: прості поради, зручні платформи, корисні ресурси для психологічної підтримки та натхнення.Як спланувати онлайн-урок?
Додаток 2
до листа Міністерства освіти і науки України
Контакти щодо психологічної
підтримки
Цілодобова лінія психологічної підтримки «Між
нами» Львівський міський центр соціальних служб— 0800307305. Дзвінки
з будь-яких операторів — безкоштовні.
Цілодобова безоплатна
правова допомога /Free Legal Aid. - 0 800 213 103. Консультування з
правових питань.
·
Центр
психосоціальної підтримки НаУКМА та БО «Голоси дітей». Гаряча лінія для дітей (08.00 – 22.00): 096 039 22
58; 099 198 57 95; 063 558 12 82.
·
Гаряча лінія НУО
«Людина в біді» Безкоштовні психологічні консультації (24/7)
0 800 210 160.
·
Центр-Ресурс
Професіонал. Системний сімейний психотерапевт. 09.00 – 20.00 тел у Польщі +4873
311 52 96. Вайбер, телеграм: (067)-718-99-66 (063)-721-04-63 (066)-219-09-73.
·
Сильне емоційне
потрясіння, стрес, відчуття небезпеки можуть викликати у вашої дитини
психологічну травму. Читайте нижче, як визначити, що у вашої дитини
психологічна травма, та як ви можете їй допомогти. Якщо дитині потрібна
допомога спеціаліста - можна звертатися на дитячу гарячу лінію нашого партнера
Ла Страда-Україна/La Strada-Ukraine, яка працює в онлайн режимі. Щоб отримати
консультацію пишіть:
Фейсбук - https://www.facebook.com/childhotline.ukraine/
Інста - https://www.instagram.com/childhotline_ua
Telegram -
@CHL116111
Безкоштовна
інтернет-платформа психологічної допомоги "Розкажи мені". Для отримання допомоги
потрібно коротко описати свій запит і надіслати заявку за цим
посиланням ( https://tellme.com.ua)
Модератори платформи підберуть спеціаліста, і
він якнайшвидше зв'яжеться з вами. Консультації проводяться безкоштовно у
режимі онлайн.
Крім того, команда Інституту когнітивного моделювання зі співпраці з кафедрою медичної психології, психосоматичної медицини та психотерапії Національного медичного університету імені Богомольця та спеціалістами проекту "Друг" розробила бот першої психологічної допомоги. Він стане в нагоді в перші години після травматичної події - з ним можна ознайомитися, перейшовши за посиланням ( https://t.me/friend_first_aid_bot)
Додаток 1
до листа Міністерства
освіти і науки України
Інформація про психологічну допомогу в умовах війни
Як відчути свої відчуття?
Звучить
очевидно, але насправді - ні!
Одна
з найчастіших порад від психолога, яку ми зараз чуємо: розпізнайте та
переживайте свої почуття, якими б вони не були.
За
останній місяць ми пережили бурю емоцій та почуттів, зі злетами та падіннями.
Буває, нам важко справлятися з емоціями. Буває, ми не цілком правильно
розуміємо свої почуття.
Якщо
людину запитати: чи знаєте ви, що ви відчуваєте зараз? Відповідь переважно
звучить “звичайно!” О, ні! Усі ми маємо емоції. Але часто вони просто котяться
на задньому плані з різним ступенем усвідомленості. Деякі ми відштовхуємо
навіть не знаючи цього. Інші, як фонтан, вириваються несподівано. Інколи ми
виражаємо наші емоції у деструктивний спосіб. Але далеко не всі вміло
відчувають та розпізнають свої емоції.
Ця
тонка й складна навичка не виникає природно, але її можна навчитися. Без цього
ми справді відчуваємо примхи нашої емоційної погоди, та не в змозі глибоко
пізнати себе, і нам не вистачає обґрунтованого компаса для мудрого вибору наших
дій.
Як це працює?
Виникає
неприємне відчуття.
Ваш
розум запускає будь-яку внутрішню історію, що супроводжує це відчуття.
“Я самотній/-я…
Мене ніхто не любить … Я нещасний/-а” (лише приклад).
ЗУПИНІТЬСЯ.
Ви зараз думаєте про ваші відчуття, а не відчуваєте.
Перенаправте
ваш мозок від цих думок до відчуттів у вашому тілі. Про себе назвіть їх.
“Мої груди
затиснені” і т.д.
Вдихніть
у ці почуття та відчуття в тілі, спостерігайте та продовжуйте дихати. Дозвольте
їх: плачте, трусіться і т.д.
(дозволяйте
відчуттям в тілі проявлятись так, як вони є)
Ваш
розум дуже інтенсивно буде намагатися повернути до режиму “думати та
розказувати історії про відчуття”. Коли це стається повертайтесь до відчуттів в
тілі.
Глибоко
вдихніть, продовжуйте відчувати через тіло. Дозвольте вашим емоціям проявлятися
фізично, існувати. Знайте, це рано чи пізно мине. Спостерігайте за змінами
емоцій та відчуттів в тілі, як вони зменшуються і минають. Зауважте, ви
пережили це.
Чим
більше ви розвиваєте це вміння відчувати емоції, тим більше вони допомагають
вам пізнати себе і зрозуміти людей навколо вас. Помічати та давати собі дозвіл
на переживання будь-яких емоцій - це здоровий спосіб, який допомагає уникнути
важких емоційних станів та депресій.
Спочатку така практика може видатися важкою, але варто спробувати. Коли ми стрибаємо в невизначеність і шалене море емоцій — відбувається щось надзвичайне. Ми скидаємо опір уникання і глибоко занурюємося в себе. Ось тут і відкривається можливість.
Для швидкої стабілізації емоційного стану!
Хочу нагадати вам декілька простих вправ, які допоможуть зменшити відчуття тривоги та самовідновитись
Докладніше -перейдіть за посиланням ТУТ
Мультфільм ЮНІСЕФ Україна про мінну безпеку: лісовий скарб
у перемогу. Але ж поряд наша дитина, для якої ми та сама ковдра і та сама перемога. І це точно те, на що ми зараз можемо впливати.
Тому, якщо наша батарейка лише
заряджається, можемо спробувати разом із нашими невгамовниками говорити на такі
теми:
1. Якщо б у тебе була можливість
стати невидимим на один день, що б ти робив?
2. З усіх слів, що ти знаєш, яке
слово найсмішніше?
3. Коли діти стають дорослими?
4. Якою твариною ти б хотів
бути? Чому?
5. Ти б радше обрав страву зі
смаком використаних шкарпеток чи ту, яка забарвлює тебе у зелений колір?
6. Ти б хотів у своїй кишені
тримати попкорн чи кошеня?
7. Що тобі подобається більше:
чхати або гикати (ікати)?
8. Що тобі найбільш незрозуміле
у дорослих?
9. Що найприємніше тобі
коли-небудь говорили про тебе?
10. Якщо б у тебе була
можливість змінити в мені щось одне, що б це було?
11. Яке правило в нашій сім’ї
найважливіше?
12. Опиши себе за допомогою 3
слів.
13. У тебе є щасливе число? Чому
воно для тебе щасливе?
14. Що таке кохання?
15. Якщо б ти мав ресторан, які
страви там би готували?
16. Що б ти робив, якщо б я
поцупила твою цукерку?
17. Які три бажання ти б
загадав, якщо б у тебе була чарівна паличка?
18. Якщо б тобі довелося віддати
усі свої іграшки комусь, хто б це був?
19. Для чого ти прокидаєшся
вранці?
20. Як зробити іншу людину
щасливою?
21. Що б ти більше хотів:
зменшитися до розмірів мурашки чи збільшитись до розміру хмарочоса?
22. На чому ти б хотів
подорожувати: на космічному кораблі чи на драконі?
23. Де б ти більше хотів
опинитися: у пустелі чи в океані?
24. Використовуючи лише те, що
ти бачиш навколо себе, скільки монстрів тобі би вдалося подолати?
25. Скільки ти матимеш дітей,
коли виростеш?
Будь ласка, зберігайте і
розповсюджуйте, аби інші батьки теж могли допомогти собі й своїй дитині. Все
буде Україна!
Активісти створили
короткі анімаційні відео для дітей і дорослих із демонстрацією дуже простих
вправ, що допоможуть заспокоїтися і психологічно себе підтримати. ДОКЛАДНІШЕ
ТЕХНІКА В РОБОТІ
ЗІ СТРАХАМИ ТА ПЕРЕЖИВАННЯМИ "ПЕРЕМОЖНИЙ ЛІТАЧОК"
Для роботи знадобляться
кольорові олівці, фломастери або ручки та аркуш паперу.
Техніка
реалізується в 3 етапи, перед самою технікою можна із дітками пограти в тілесні
ігри типу "покажи як літає літачок" "як злітає і
приземляється", запитати який він. Якщо дитина нещодавно прожила
травматичний досвід пов'язаний із літаками, краще цю техніку не давати або ж
замінити сам літачок на щось інше (автівка, метелик тощо)
1 етап. Пропонуємо дитині
пригадати і зобразити на папері всі ситуації, в яких вона налякалась,
стривожилась або дуже сильно переживала. Це може бути цілісний малюнок або ж
сукупність елементів, які являють собою прожиті страхи.
2 етап. "А тепер, уяви, що
всі-всі твої олівці стали чарівними і можуть тобі допомогти перемогти всі
страхи, що поселились на папері." Запропонуйте дитині перетворити всі
малюнки на нестрашні, смішні або безпечні (наприклад, перетворити у смішну
фігурку, посадити в ящик, в'язницю, домалювати когось або щось, що допоможе
справитись, змінити вираз обличчя або ж взагалі замалювати іншим кольором тощо)
3 етап. А тепер всі-всі страхи,
з якими дитина вже повзаємодіяла в своїй свідомості на папері пропонуємо їй
завантажити на борт літака, склавши із аркуша оригамі. Якщо це не літак, можемо
запропонувати зробити з аркушем те, що хоче сама дитина (зім'яти, порвати,
спалити, перетворити в метелик тощо).
Потім на
вже готовому літачку пропонуємо дитині придумати і написати його назву, можливо
щось домалювати на ньому за бажанням, прикрасити його або ж додати йому сили.
Коли
літачок готовий, його вільно можна відпускати в політ зі словами "Літачок
лети, лети і страхи всі забери" з вікна або на відкритій місцевості. Деякі
дітки можуть хотіти з ним далі погратися - не проблема, адже ми вже завчасно
перемогли і зменшили травматичний вплив пережитих ситуацій на 2 етапі.
(Яна Поліщук)
Зім’ятий папір.
Робота зі страхами
Арт-терапія з
дітьми
Вітаю! Хочу показати вам, як можна залучати до творчості не
лише дорослих, а й дітей.
Дана практика дозволяє відреагувати складні емоції або
просто отримати задоволення від творчості. Кольорові зам’яті аркуші, що вийдуть
у вас в результаті, можна потім використовувати для створення листівок,
колажей, в якості тла, написання на них мотивуючих текстів, нотаток і т.п.
Вам знадобиться:
❤️ папір (звичайний тонкий зминати простіше, але кольори
виглядатимуть красивіше на акварельному папері);
🧡 акварельні фарби
💛 пензлик
💚 ємність з водою
💙 дитина 😄 (але можна залучити свою Внутрішню 😉 )
Практика навіяна історією з дитячої книжки “Іш!” Пітера Х.
Рейнольдса. За сюжетом маленький хлопчик на ім'я Рамон, любить малювати, але
втрачає впевненість в собі, коли над його картиною сміється його старший брат.
Знову і знову він мне свої малюнки і викидає їх на підлогу, готовий відмовитися
від мистецтва. Але його молодша сестра таємно збирає зім'яті малюнки і
виставляє їх. Вона вчить Рамона, що мистецтво - це не бути досконалим, а
мислити більш індивідуально!
Пропоную декілька способів роботи.
Спосіб 1. Відреагування почуттів
Якщо дитина переживає якісь не надто приємні емоції: злість,
страх, образу тощо. Можна запропонувати їй взяти аркуш паперу і простим олівцем
намалювати пляму, яка буде символізувати обрану емоцію.
Наприклад, дитина чогось боїться. Запропонуйте їй пограти в
таку гру з папером і фарбами. Дайте аркуш і попросіть намалювати пляму, яка
буде означати її страх. В такий спосіб дитина вже трошки відділиться від свого
страху і зможе поглянути на нього ніби зверху. Страх тепер не володіє нею повністю
і вона може щось зробити з ним.
Ви поруч можете також робити цю практику разом з дитиною.
Підтримуючи її в такий спосіб.
Наступний крок - зімніть свій аркуш. Спробуйте отримати від
цього процесу максимум задоволення разом з дитиною. Можна поемоціонувати:
“Мерзенний страх, тепер я давлю тебе, а не ти мене!” Чи те, що прийде вам в
голову. Якщо дитина почне веселитися, зминаючи папір і “караючи” страх - це
добра ознака.
Тепер акуратно розгортаєте зім’ятий папір, берете акварель і
розфарбовуєте його яскравими кольорами. Ну як? Страшний страх тепер веселий і
більше нагадує радість 🤩
Спосіб 2. Створення тла для нотаток чи колажів
Листок паперу можна розрізати на 2 або 4 половинки, щоб
утворилися менші аркуші. Зімніть один шматочок в кульку. Використайте один
колір, щоб зафарбувати всю зовнішню поверхню кулі.
Акуратно розгорніть папір і погляньте як він виглядає. Трохи
почекайте, поки висохне фарба. Тоді знов скатайте кульку. Візьміть другий колір
і знов зафарбуйте поверхню кульки. Розгорніть папір і дайте висохнути.
Можна зупинитись на двох кольорах чи продовжувати. Зрештою у
вас утвориться оригінальна текстура, яку можна потім використовувати в колажах
і для різної творчості. Головне, що сам процес страшенно захоплює і дітей, і
дорослих 🙂
Рекомендації для батьків: в арт-терапії не може бути щось неправильно. Якщо дитина відступила від інструкції і зробила щось по-своєму - похваліть її, але ні в якому разі не критикуйте і не змушуйте чітко дотримуватись інструкції. Діти - творчі істоти, і вони швидше за все поміняють щось у ваших “ідеальних планах”. Прийміть це!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар